Ремкомплекти ланцюга ГРМ

Синхронізація роботи деталей циліндропоршневої групи та газорозподільного механізму (ГРМ) двигуна внутрішнього згоряння (ДВЗ) сучасного автомобіля виконується або за допомогою зубчастого ременя, або приводний ланцюга.
Завдання вибору варіантів - ланцюг або ремінь - може стояти перед автомобілістом лише при купівлі автомобіля. І та, й інша версія має і плюси, і мінуси.
У двигунах яких авто використовується ланцюг? Привід ГРМ допомогою ланцюга популярний у верхньому ціновому діапазоні легкових авто, він застосовується в ДВС позашляховиків і вантажівок, вимоги до яких обумовлені підвищеним рівнем надійності і живучості. Ланцюговий привід ГРМ використовується і на дизелях, і на бензинових двигунах. Частіше застосовується здвоєна (дворядна) ланцюг, рідше - в один ряд або багаторядна. Привід розташовується в порожнині двигуна, яка омивається маслом. На моторах з двома розподільними валами, а також на V-образних, можуть використовуватися приводи ГРМ з двома і більше ланцюгами.
Щоб запобігти коливання ланцюга і її проскакивание між зубцями зірочок, на приводі встановлюють натягувачі і успокоители різної конструкції. Натягувачі виконують у вигляді ролика або пластмасового «черевика». Використовується напівавтоматичне або автоматичне регулювання ступеня натягу ланцюга.
На сучасних ДВЗ застосовується більш прогресивне автоматичне регулювання з гидронатяжителем ланцюга.
На провідних гілках ланцюга ставляться успокоители (напрямні), виконані з антифрикційної пластмаси.
Натягувачі і успокоители схожі по конструкції і зовнішнього вигляду. Відмінність полягає в тому, що черевик натяжителя закріплюється тільки з одного боку для забезпечення його переміщення.
Ланцюг ГРМ має свої плюси:
- відсутня небезпека несподіваної обриву, так як ланцюг по мірі зносу починає видавати підвищений шум, особливо при запуску холодного двигуна, сигналізуючи автовласникові про необхідність заміни;
- більш тривалий ресурс - в 2-3 рази більше, ніж у ременя, і фактично можна порівняти з напрацюванням двигуна до ремонту.
Недоліки - висока ціна і трудомісткість заміни ланцюга, дещо більший рівень шуму і вібрації.
Натягувач ланцюга виходить з ладу швидше, ніж натяжні ролики зубчастого ременя, і вимагає періодичної заміни. Конструктивно натягувач ланцюга має більш складний пристрій, він розрахований на великі навантаження.
Ланцюг ГРМ знаходиться в русі весь час, поки працює двигун. Вона схильна до зносу навіть тоді, коли двигун працює вхолосту. З часом спрацювання досягає критичних значень, і ланцюг виходить з ладу. Як варіант - відламується один з зубців, з-за чого ланцюг починає проскакувати. Одного проскакування буває достатньо для серйозної поломки. Руйнування (обрив) ланцюга ГРМ у багатьох випадках стає першопричиною пошкодження клапанів, які в підсумку доведеться міняти. На дизелях може зламатися распредвал, і в підсумку доведеться міняти не тільки ланцюг, але і распредвал, клапани і прокладку ГБЦ.
Заміна ланцюга ГРМ - операція досить трудомістка, і на деяких моделях авто може займати до 5 годин. Виконання робіт вимагає певної кваліфікації і навичок. В процесі встановлення та регулювання ланцюга ГРМ використовуються спеціальні мітки, нанесені на шестерні і саму ланцюг. Зазвичай виконується заміна не тільки самої ланцюга, а всього комплекту, включаючи натягувачі, успокоители. При огляді приводу визначається візуально наявність сколів та ступінь зносу зубів на зірочках. При наявності відколів і помітному зносі зубів зірочки змінюють. Економити в цьому випадку не варто. Це може згодом обійтися дуже дорого.
В першу чергу зношуються найвідповідальніші деталі ланцюгового приводу: сама ланцюг і натяжитель. Їх можна, як правило, придбати окремо. Багато виробників пропонують ланцюга, натягувачі і успокоители як окремі компоненти. Можна купити натягувач ланцюга ГРМ, ланцюг, заспокоювач. Але все-таки більш широке поширення отримали комплекти.
Можна придбати різні за змістом ремонтні комплекти ланцюга ГРМ:
- комплект без зірочок;
- комплект із зірочками (шестернями);
- комплект із зірочками і регулятором фаз газорозподілу.
В залежності від складу привода набір ланцюга ГРМ може містити одну, дві або три кола, а також кілька натягування, успокоителей і зірочок. Крім того, солідні виробники вводять до складу ремкомплекту такі компоненти, як прокладки, сальники, кріпильні елементи, герметик та інші. Найбільш повні комплекти включають регулятори фаз газорозподілу.
Коли варто міняти ланцюг ГРМ?
1. У всіх випадках після покупки авто з пробігом.
2. Згідно з регламентом автовиробника, який міститься в інструкції з експлуатації або сервісній книжці.
За статистикою, середній термін служби ланцюга ГРМ - близько 280 тис. км пробігу. Однак на практиці ресурс може бути істотно нижче. Цьому сприяють:
- низька якість використовуваного моторного масла і нерегулярні його заміни;
- експлуатація ДВС в жорстких умовах (міський цикл та ін);
- агресивна манера водіння (різкі розгони, гальмування тощо).
Практика показує, що коригувати інтервал заміни ланцюга ГРМ, рекомендований автовиробником, можна лише в сторону його зменшення з урахуванням вище перерахованих факторів.
3. При відсутності в інструкції по експлуатації авто і сервісній книжці вказівок по періодичності заміни ланцюга, можна керуватися наступними рекомендаціями практиків:
При досягненні пробігу значень близько 150 — 200 тис. км, варто прислухатися до роботи двигуна, немає зайвого биття і шуму. Якщо є, то слід виконати діагностику ланцюга ГРМ і при необхідності її замінити. Тобто, ознаки заміни ланцюга - підвищений шум, видаваний ланцюговим приводом.
Статистика така:
C урахуванням тривалих періодів між ТО (15 тис. км і більше) ланцюг служить близько 150 – 170 тис. км.
При коротких періодах між ТО (10 – 13 тис. км) ланцюг може бути від 300 до 350 тис. км.
Для турбірованних двигунів цифри зовсім інші.
Наприклад, існують рекомендації (неофіційні, втім) VAG:
- для двигунів 1,2 TSI – заміна ланцюга через 30 тис. км;
- для двигунів 1,4 TSI (122 л. с.) – 80 тис. км;
- для двигунів 1,8 – 2,0 TSI – 120 тис. км.
Пробіги невеликі, але адже і умови роботи ланцюга непрості!
У підсумку, середні цифри по турбованим двигунів:
Ресурс ланцюга становить близько 120 – 150 тис. км.
Однак, якщо регламент виробником прописаний, його слід жорстко дотримуватися.
Як перевірити ланцюг ГРМ? Як зрозуміти, що ланцюг розтягнулася і працює неправильно?
В першу чергу перевіряється установка запалювання. Якщо воно виставлено неправильно і кожен раз після перенастроювання знову порушується, то це - головна ознака розтягнутої ланцюга. Отже, розтягнення ланцюга ГРМ можна виявити непрямим шляхом за нестійкої роботи двигуна.
Яку ланцюг вибрати при необхідності її заміни? Погляди автомобілістів звертаються в першу чергу в бік розкручених брендів. І це зрозуміло. Але більшість компаній-пакувальників у складі своїх комплектів пропонують приводні ланцюги виробництва SWAG. Це одна з небагатьох компаній, реально виробляють ланцюга. Однак продукція цих компаній досить дорога. DAYCO, FEBI, RUVILLE - ланцюг ГРМ таких брендів можна купити в Україні. Є і менш імениті бренди - FAI AUTOPARTS, BLUE PRINT.
Інтернет магазин Автоточка пропонує як окремі компоненти, так і повноцінні ремкомплекти ланцюга ГРМ, що задовольняють вимогам автовиробників за демократичними цінами. Це AutoMega (Німеччина), BGA (Великобританія), JP Group (Данія). З більш дорогих - Febi і Dayco (Німеччина). Який купити ремкомплект, зазвичай вирішують, виходячи з бюджету. Ціна комплекту ланцюга ГРМ у великій мірі залежить від бренду. Відгуки про продукцію рекомендованих брендів - позитивні.
Компоненти та комплекти для заміни ланцюга ГРМ перерахованих брендів представлені у відповідних підкатегоріях цього розділу нашого Інтернет магазину.
- Як підібрати запчастини для ремонту куліси КПП Фольксваген Т4?Стаття — про особливості підбору запасних частин для ремонту куліси КПП популярного фургона Фольксваген Т4. Розглянуті варіанти комплектації механізму вибору передач, наведені описи деталей, схильних до зношування, що вимагають регулярної заміни з зазначенням оригінальних номерів і аналогів популярних виробників. Кількість ілюстрацій — 24.Повна версія статті
- Заміна роликів зсувних дверей Фольксваген Т4Стаття - про особливості заміни роликів (роликових опор) зсувних дверей Фольксваген Т4. Розглянуті варіанти комплектів роликів для VW T4 різних періодів випуску. Кількість ілюстрацій - 4.Повна версія статті