Продавець Інтернет магазин автозапчастин Автоточка розвиває свій бізнес на Prom.ua 9 років.
Знак PRO означає, що продавець користується одним з платних пакетів послуг Prom.ua з розширеними функціональними можливостями.
Порівняти можливості діючих пакетів
Bigl.ua — приведет к покупке
Кошик
242 відгуків
Інтернет магазин автозапчастин Автоточка

Кульові опори: особливості устрою та експлуатації

Кульові опори: особливості устрою та експлуатації

Кульова опора, інша назва - несучий (направляючий) шарнір, - необхідний компонент незалежної підвіски транспортного засобу. З допомогою цього сайту поворотний кулак шарнірно з'єднується з важелем підвіски.

Призначення шарової опори

Завдання сайту – забезпечувати можливість повороту керованих коліс і при цьому зберігати їх стабільне положення щодо горизонталі при вертикальних переміщеннях.
Найбільш широке застосування ця конструкція знаходить в передній підвісці автотранспортних засобів.

Рис. 1. Кульова опора - обов'язковий елемент підвіски автомобіля

У конструкціях з важільною системою підвіски задніх коліс їх можна знайти і в задній частині авто.
Кульові опори з точки зору механіки - це кульові шарніри. Конструкції цього типу служать не тільки в якості опор маточин. Вони присутні в развальних важелях, в кріпленні газових пружин капотів і кришок, в рульових тягах.

Скільки в підвісці авто кульових опор?

Це залежить від обраної конструкторами схеми підвіски. У простих стійках МакФерсона кульових опор дві - ліворуч і праворуч, вони розташовані знизу. На двоважеля підвісках (наприклад, на мікроавтобусах Фольксваген Транспортер Т4) є верхні і нижні кульові, тобто дві зліва і дві праворуч, а на складних, багатоважільних (моделі VW, Audi, Skoda, BMW), що їх може стояти по п'ять з кожного боку.

Рис. 2. Двоважільна підвіска автомобіля. 1 - верхня кульова опора, 2 - нижня кульова опора


Історія створення

До певного часу в кінематичній схемі керованих коліс автомобілів застосовували шкворневый шарнір. Металомісткий вузол вимагав регулярної змащення і давав можливість повороту колеса лише щодо однієї осі, що погано впливало на маневреність.
Кульова опора створювалася як альтернатива шкворневому шарніру. Зменшення непідресореної маси, зниження трудомісткості обслуговування - такі завдання стояли перед конструкторами.
Умови роботи кульової опори - дуже важкі. Вона несе колосальне навантаження, беручи на себе кожен удар і поштовх від дороги, і працює на знос. Конструктори не стали створювати дуже міцну деталь, надавши їй статус практично расходника. Основний акцент зробили на легкість і простоту заміни вузла.

Пристрій шарової опори

Спочатку вона мала вигляд обслуговуваного вузла і складалася з корпусу з поміщеним в ньому кульовим пальцем, поджатым через сталеву пластину пружиною і накритим пильником. З метою запобігання зносу шарніра у вузол закладалася регулярно відновлювальна мастило, яку ремонтний персонал запрессовывал через передбачену для цього маслянку при виконанні ТО.
З настанням ери пластику кульова частину пальця була укладена в півсферу з пластмасових вставок, а пружина виявилася непотрібною. Така конструкція залишається і сьогодні. Пластмасові вкладиші виконуються із зносостійкого нейлону, а для контролю зазору служить спеціальний отвір.


 

Рис. 3. Пристрій шарової опори

Конструкція кульових опор на різних моделях автомобілів має відмінності, обумовлені пристроєм і геометрією вузлів. Є варіанти виконання підвіски з однаковими ліворуч і праворуч кульовими опорами, в інших випадках розрізняють дзеркально подібні праві і ліві.

Рис. 4. Різні варіанти виконання кульових опор


Палець кульовий опори в нижній частині має форму сфери, це дозволяє йому поряд з обертальними рухами розгойдуватися з невеликою амплітудою в корпусі.

Рис. 5. Палець кульовий опори

На верхньому торці палець має шестигранне поглиблення під спецключ для утримування його від провертання при затягуванні гайки кульової опори.
Солідні виробники постачають опори у вигляді ремонтних комплектів, забезпечуючи їх необхідним кріпленням.

Рис. 6. Комплект нижньої кульової опори Т4


Кріплення кульових опор

Способів кріплення кульових до важелів - всього два.
    Болтове з'єднання. При виникненні необхідності заміни вузла відвертаються або зрізаються болти, і на місце знятого встановлюється новий вузол. Така опора частіше поставляється у вигляді ремкомплекту - з болтами, гайками і шайбами. Приклад - нижня кульова опора Фольксваген Т4.

Рис. 7. Приклад кріплення кульової опори з допомогою болтового з'єднання

    Інтегрована в важіль опора. При виході з ладу кульової необхідно міняти весь важіль. Вартість заміни в цьому випадку - досить висока за рахунок ціни важеля. Перевага - менша, ніж у орендованій опори, вага.

Рис. 8. Важіль з інтегрованою кульовою опорою


    Кульові в підвісці багатоважеля, - інтегровані. Перевага її м'якість і довговічність, недолік - висока вартість комплекту.

Рис. 9. Важелі багатоважеля підвіски з інтегрованими кульовими опорами

Важелі багатоважеля підвіски виготовляються зі сплаву алюмінію.

    Компромісний варіант, коли деталі кріплення опори до важеля відсутні, але є елемент фіксації у вигляді стопорного кільця. Опора запресована в важіль і фіксується в ньому за допомогою кільця. Демонтаж і монтаж такої опори виконується з обов'язковим використанням преса або спеціальних знімачів.
Саме за такою схемою кріпляться до важеля верхні кульові мікроавтобуса Фольксваген Т4.

    Кріплення до поворотного кулака має два виконання:
- коли палець опори кріпиться корончатою гайкою, що фіксується шплінтом або самоконтрящейся гайкою з внутрішнім пластиковим стопорним кільцем;
- рідко використовується, коли палець кріпиться стяжним болтом.
Другий варіант має недолік у зв'язку зі схильністю болта до закисання.

Пильовики кульових опор

Ці деталі з гуми - невід'ємні атрибути опори. Вони знімні, що дозволяє замінювати їх у разі пошкодження.
 

Рис. 10. Пильовик шарової опори

Купуючи пильовики, краще вибирати ті, що поставляються в комплекті з обтискними кільцями.


 

Рис. 11. Пильовик шарової опори у комплекті зі стопорними кільцями

Зустрічаються пильовики без верхнього стопорного кільця, виконані за типом сальника – з пружним пояском і з пружинкою всередині. При розриві або розтріскуванні пильовика кульової опори заміна його не складе великої праці. На практиці, однак, це роблять деякі автомобілісти.

Рис. 12. Руйнування пильовика шарової опори
 

Технічне обслуговування кульових опор

Кульові опори сучасних автомобілів - необслуговувані. При появі люфту їх просто міняють на нові, відправляючи старі в утиль.
Важливий аспект експлуатації кульових опор - утримання в належному стані пиляків. Заміна прийшов в непридатність цього недорогого компонента на справної опорі дозволяє значно продовжити її ресурс. Купити і замінити пильовики кульових опор обійдеться в кілька разів дешевше заміни самих опор.
При заміні пиляків у них закладається свіжа мастило, рекомендована виробником для кульових опор. Найчастіше для цього використовується літол.

Які причини виходу з ладу кульових опор?

Порушення роботи відбувається внаслідок зносу, який призводить до збільшення зазору у спряженні і появи люфту. Як наслідок - палець починає бовтатися в корпусі. При досягненні граничного зносу в сполученні ударні навантаження можуть спровокувати виривання з пальця конструкції. Порушується фіксація колеса, і воно вивертається вбік. В такому стані автомобіль не може продовжувати рух.

Рис. 13. Наслідки руйнування кульової опори

Причини зносу кульових опор банальні.
1. Підвищені ударні навантаження на вузол при проходженні нерівностей покриття на великій швидкості або використання автомобіля у важких дорожніх умовах.
2. Недостатня змащування деталей вузла.
3. Пошкодження пильовика.

Ознаки виходу з ладу кульових опор

Неполадки в кульових опорах дають про себе знати стуками при переміщенні по нерівній дорозі зі швидкістю від 5 до 40-50 км/ч. Стукіт супроводжує наїзд на кожну купину або ямку. Після досягнення зносу кульових пальців граничного значення вони вискакують з гнізда і позбавляють колесо осьової опори. Вивернути на бік колесо робить автомобіль повністю некерованим.
Інші ознаки граничного зносу кульових:
1. При виконанні повороту водієві доводиться прикладати до рульового колеса додаткові зусилля.
2. Виникнення характерного скрипу кульових опор.
3. Виляння і нерівне рух передніх коліс по прямій.
4. Нерівномірність зносу протектора покришок.

Діагностика кульових опор

Так як перевірка вузлів підвіски на спецстендах не завжди ефективна, на практиці користуються старими, перевіреними методами - на слух і на дотик.
При перевірці на слух асистент розгойдує машину, а механік слухає супроводжують цей процес звуки.
Другий спосіб полягає в погойдуванні загальмованого колеса руками, вхопившись за нього зверху і знизу. Якщо люфт в кульовий відчувається – зазор в опорі є, і її потрібно міняти.

Рис. 14. Перевірка люфту в кульовій опорі


Виміряти величину зносу можна з використанням інструментів. Люфт не повинен бути більше 0,8 мм. У разі відсутності потрібних інструментів, можна просто прикласти долоню до корпусу опори, щоб стосуватися і корпуси, і пальця опори, і попросити асистента покачати колесо. Якщо люфт є – він відчувається.

Термін служби кульової

На цей показник впливають багато факторів. Він може змінюватися в межах від 15-20 до 100-120 тисяч км. Термін служби в першу чергу залежить від цілісності пильовика. Порушення його герметичності призводить до втрати мастила і проникненню в шарнір бруду і води, що сильно скорочує його термін служби. Тому в першу чергу важливо контролювати стан пильовика, регулярно перевіряючи його візуально.
Запобігти виходу з ладу опори можна, вчасно замінивши пошкоджені пильовики.

Заміна кульових опор

Слід міняти комплект кульових опор (ліву і праву), навіть якщо люфт виявлено тільки в одній.
На двоважеля підвісках основне навантаження припадає на нижні опори, вони зношується швидше, отже, і змінюються частіше. Так, за статистикою в передній підвісці Фольксваген Т4 одна заміна верхньої кульової опори припадає на три заміни нижніх.
Для демонтажу і монтажу кульових опор застосовуються розроблені фахівцями знімачі. Використання при перепрессовке кульових опор спеціального обладнання і оснастки в умовах СТО дозволяє забезпечити більш високі ресурсні показники вузла за рахунок виключення механічних ушкоджень, можливих при застосуванні ударних інструментів в кустарних умовах.

Рис. 15. Знімач кульових опор

Доручайте ремонт і обслуговування свого "залізного коня" тільки тим фахівцям, яким довіряєте, і які ніколи не підводили. Некваліфікований ремонт автомобіля може обійтися його власнику дуже дорого.
 


 

Інші статті
  • Як підібрати комплект роликів для зсувних дверей Фольксваген Т4?
    Як підібрати комплект роликів для зсувних дверей Фольксваген Т4?
    Стаття присвячена проблемам, що пов'язані з підбором роликових опор зсувних дверей Фольксваген Транспортер Т4. Проаналізовані типові помилки, яких припускаються автомобілісти при самостійному підбиранні роликів. Докладно описані всі можливі варіанти комплектації. Кількість ілюстрацій - 14.
    Повна версія статті
  • Фольксваген Т4 на війні
    Фольксваген Т4 на війні
    Стаття - про особливості підбору запчастин на автомобілі Фольксваген Т4, випущені до 1996 року. Ці недорогі, надійні й невимогливі машини закуплені у великій кількості нашими волонтерами та меценатами для потреб фронту. Вони успішно використовуються як допоміжний транспорт нашими українськими воїнами.
    Повна версія статті

Наскільки вам зручно на сайті?

Розповісти Feedback form banner