Підрульові перемикачі: зручність і безпека в дорозі
Прообрази сучасних "метеликів" і "гітар" з'явились разом з першими автомобілями. Конструкторами рухало прагнення розмістити органи управління автомобільними системами і приладами, що безпосередньо впливають на безпеку і комфорт у дорозі, в безпосередній близькості до керма. Максимально наблизити перемикачі до рук для скорочення часу переміщення рук між органами управління і дозволяють підрульові перемикачі.
Зоряний час розвитку і вдосконалення цих пристроїв припав на 60-ті роки 20-го століття. У цей період необхідного рівня досягли технології переробки пластмас стало можливим виробляти якісні вироби з пластмас методом лиття. З плином часу перемикачі ставали складніше і дорожче, що цілком окупалось зручністю і економією за рахунок меншої кількості кабелів і додаткових блоків.
На розташованих під кермом перемикачах компактно розміщуються органи управління різними електричними пристроями і системами авто, якими водій часто користується під час руху. Це покажчики повороту, передні фари, габаритні ліхтарі та інша оптика, двірники, звуковий сигнал.
Таке розташування перемикачів виправдано вимогами ергономіки і безпеки: все під рукою, при користуванні ними руки або зовсім залишаються на кермі, або знімаються на короткий час.
Класифікація перемикачів
Підрульові перемикачі розрізняються за призначенням, за кількістю важелів і по числу фіксованих положень.
За функціями їх можна розділити на такі типи:
1. Керуючі покажчиками повороту.
2. Керуючі двірниками.
3. Об'єднані.
Приклади
На мікроавтобусах Фольксваген Т4 підрульовий перемикач складається з двох блоків:
- правий перемикач, керуючий системою очищення стекол;
- лівий перемикач, керуючий світлом.
Аналогічним чином влаштований підрульовий перемикач Пассат Б3.
На мікроавтобусах Мерседес Віто 638, Спринтер підрульовий перемикач - комбінований, що включає в одній конструкції перемикач світла і перемикач двірників. Перемикачі цього типу застосовуються найбільш широко. Їх ще називають "гітара", "метелик", "батерфляй".
За кількістю важелів перемикачі поділяють на чотири групи:
- одноважільні, зліва від рульової колонки і виконують функцію перемикачів світла (поворотів);
- двохважелеві, важелі розташовані з одного боку, частіше - з обох боків;
- триважелеві, у яких ліворуч два важеля, а праворуч - один;
- одно - і двохважелеві з допоміжними органами управління на важелях у вигляді кнопок або поворотних перемикачів.
За кількістю положень важелів перемикачі розрізняють на трипозиційні, п'ятипозиційні, одноплощинні та двоплощинні, а також семи-, восьми і дев'ятипозиційні двоплощинні.
Функції перемикачів
Підрульові перемикачі керують приладами декількох груп.
Основні групи:
- покажчики поворотів;
- головне світло;
- двірники.
Допоміжні групи:
- протитуманки;
- ходові вогні, габарити, підсвічування номерів та приладової панелі;
- звуковий сигнал;
- медіа-пристрої (музичний центр та інші).
Так, у конструкції лівого підрульового перемикача VW T4, який встановлювався на мікроавтобусах, які випускалися в період з 09.1990 р. до 12.1995 р., інтегрований перемикач аварійної сигналізації, що на більш пізніх моделях авто перекочував на приладову панель.
В цілях уніфікації з допомогою лівих важелів керують світлом, а праві важелі керують двірниками.
Конструкції
У підрульовий перемикач конструктори об'єднали як мінімум чотири вузли. Це:
- мультіпозіціонний електроперемикач з контактами для підключення до мереж управління взаємовідповідними приладами;
- елементи керування - важелі, з розміщеними на них кнопками та іншими перемикачами;
- корпус з елементами кріплення на рульовій колонці;
- механізм, що вимикає покажчик поворотів при зворотному обертанні рульового колеса.
Важіль може пересуватися в межах однієї площини у втулці або одночасно в двох площинах у сферичному шарнірі.
Важелі мають різну форму і дизайн, на них за допомогою піктограм зазначаються функції перемикача.
Ремонт
Одночасний знос великого числа компонентів робить підрульовий перемикач вузлом неремонтопридатним. Ремонт не тільки недоцільний, але і являє собою певну небезпеку. Наприклад, раптовий вихід з ладу приладів освітлення у темний час доби може стати причиною ДТП.
Демонтаж підрульового перемикача
Для перевірки та прийняття рішення про заміну перемикача його краще демонтувати.
На сучасних моделях авто демонтаж підрульового перемикача, як правило, не вимагає демонтажу рульового колеса. Ця операція не викликає особливих проблем, попередньо виконавши демонтаж обшивки перемикача. При цьому фахівці рекомендують:
1. Важливо правильно підібрати інструмент, так як використовуються шурупи і саморізи, які відрізняються великою різноманітністю головок (капелюшків).
2. Важливо пам'ятати про наявність кріплення, прихованого за декоративними накладками і заглушками.
3. На деяких моделях авто, наприклад Renault Kangoo, для кріплення обшивки підрульового перемикача використовуються засувки.
4. Роз'єм підключення перемикача може бути не один.
Що вибрати на заміну підрульового перемикача, який вийшов з ладу?
Як завжди, перед автомобілістом стоїть проблема вибору з кількох варіантів:
1. Оригінальний компонент. Дорого, але зате знімає проблему надовго. Можливо, при інтенсивному використанні автомобіля цей варіант повністю себе виправдовує.
2. Аналог. Такий перемикач, можливо, пропрацює менше, ніж оригінал, але в залежності від інтенсивності експлуатації машини і виробника ресурс його становить від 3 до 7 років.
3. Продукт утилізації вживаного автомобіля. Так звана розборка. У західних регіонах країни такий продукт влучно називають "шрот".
Кожен автовласник вибір робить сам. Однак фахівці вважають, що такий складний вузол міняти на б/в - не кращий вихід. Термін експлуатації вживаного перемикача, як правило, невідомий. Відповідно, залишковий ресурс - теж.
В Інтернет магазині Автоточка можна купити тільки нові підрульові перемикачі. Поряд з оригінальними виробами в нашому асортименті - недорогі, перевірені часом моделі підрульових перемикачів брендів AutoMega і Meyle (Німеччина), а також JP Group (Данія).
- Як відремонтувати провислі передні двері на Фольксваген Т4?Стаття присвячена темі реставрації петель передніх дверей Фольксваген Транспортер Т4 з використанням спеціального ремкомплекту. Детально описаний порядок виконання робіт. Кількість ілюстрацій — 14.Повна версія статті
- Балансирний важіль приводу стоянкового гальма Фольксваген Т4 VAG 701711481Стаття - про можливість заміни деталі приводу стоянкового гальма Фольксваген Т4 - балансирного важеля VAG 701711481, який знято з виробництва і більше не постачається.Повна версія статті