Гальма Фольксваген Т4: особливості підбору запчастин
Від справності і надійності гальм автомобіля великою мірою залежить безпека учасників дорожнього руху.
Рис. 1. Трудяга Фольксваген Транспортер Т4
Характеристика гальм VW T4
Гальма популярного фургона оснащувалися механізмами двох типів:
- барабанні – на задній осі машин, що випускалися до грудня 1995 року. Це авто з № шасі до 70-T-199 000;
- дискові – на задній осі машин з датою випуску починаючи з січня 1996 року і № кузова з 70-T-200 001, а на передній осі - на авто всіх років випуску.
Привід гальм на Транспортер Т4 – гідравлічний, двоконтурний, оснащений вакуумним підсилювачем.
Конструкція і принцип дії приводу ручного гальма на дискових і барабанних механізми - різні.
Що відбувається з компонентами гальм під час роботи?
Процеси, що відбуваються в елементах гальмівної системи, можна розділити на групи, виходячи з факторів, що впливають на них:
1. Безпосередньо процес гальмування, тобто уповільнення і зупинка авто. При цьому поступальний рух машини перетвориться в теплову енергію, яка виділяється при терті фрикційних пар гальма і розсіюється в навколишнє середовище. Під впливом інтенсивного нагріву поверхонь в зоні тертя змінюються фізичні властивості матеріалів, в першу чергу міцність, відбувається деформація елементів. Мастило тертьових парах розм'якшується і поступово витікає. Нагрівається гальмову рідину в гідросистемі, при цьому зменшується її в'язкість, випаровуються більш легкі фракції.
2. Елементи фрикційних пар внаслідок тертя інтенсивно зношуються. При цьому відбувається зміна (зменшення) їх лінійних розмірів, знижується залишковий ресурс. Виділення продуктів зношування супроводжується їх осіданням на елементах супорта, в зазорах підшипників і деталі систем приводу і управління. Крім того, частинки фрикційної суміші колодок впроваджуються в поверхневий шар диска (барабана), змінюючи його фрикційні характеристики.
3. Оскільки компоненти гальмівної системи знаходяться під днищем авто, на них чинять негативний вплив пил, бруд і волога, що потрапляють з дорожнього покриття. У зимовий час до них додається піщано-сольова суміш.
4. Наслідком впливу цих факторів є пошкодження та зношування елементів, виготовлених з гуми і пластика – пиляків, сальників, манжет. В результаті може відбуватися витік гідравлічної гальмівної рідини, «закисання» (втрата рухливості) і заклинювання поршнів і направляючих супортів. Крім того, під впливом вологи, солей і інших реагентів, на поверхні деталей з металу відбуваються процеси корозії.
5. Тросові елементи стоянкового гальма схильні до впливу вологи і негативних температур. Поширена поломка ручника – втрата рухливості троса щодо його кожуха внаслідок замерзання потрапила всередину вологи. При рушанні з місця після довгої стоянки колеса не розгальмовуються, відбувається прискорений знос і перегрів колодок і дисків. Часта поломка в цій ситуації – обрив троса ручника.
6. Знос деталей систем приводу і управління, розгерметизація трубопроводів вакуумної та гідравлічної систем, знос або пошкодження деталей вакуумного насоса і підсилювача, старіння і пошкодження гумових шлангів.
7. Зміна параметрів гальмівної рідини в зв'язку з природними процесами старіння, а також внаслідок багаторазового перегріву або навіть закипання.
Всі ці фактори визначають високі вимоги до матеріалів гальмівних компонентів і надійності всієї системи.
Крім дорожніх умов на ресурс компонентів гальмівної системи робить істотний вплив манера водіння, яку воліє водій. При динамічному водінні з швидким розгоном машини і енергійним, різким гальмуванням при здійсненні маневру або при зупинці, ресурс гальмівної системи витрачається швидше і заміна деталей потрібно частіше.
Передні гальма Т4
Колеса передньої осі Т4 оснащуються дисковими гальмами з повними або вентильованими дисками. В залежності від розміру колісного диска (14, 15 або 16"), застосовуються різні гальмівні механізми.
Рис. 2. Деталі дискових гальмівних механізмів
До рестайлінгу використовувалися гальмівні колодки без сигналізаторів зносу. Після рестайлінгу – як з сигналізатором, так і без нього.
На передніх гальмах встановлені механізми таких типів:
- з плаваючим супортом (Girling, Lucas і ATE);
- з рамковим супортом (Girling).
Всі вони мають свої конструктивні особливості.
Задні гальма на Т4
Задні колеса до рестайлінгу оснащувалися гальмами барабанного типу.
Рис. 3. Барабанні гальма Т4
Після рестайлінгу використовувалися тільки дискові гальма системи Lucas з плаваючою скобою. Тип дисків – суцільні.
Задні дискові гальма Фольксваген Т4 оснащувалися двома типорозмірами супортів і колодок - для коліс 15 і 16".
Особливості підбору гальмівних компонентів на Т4
Що слід враховувати при підборі компонентів гальм Т4?
Є кілька важливих аспектів.
1. VIN-код VW T4 не завжди дає вичерпну інформацію для безвариантного підбору всіх компонентів гальмівних механізмів, особливо якщо користуватися загальнодоступними програмами для його розшифровки. Професійні програми забезпечують отримання не тільки основних характеристик автомобіля, але і PR коди комплектації авто, що дозволяють максимально точно підібрати запчастини.
У разі труднощів в отриманні необхідних даних з VIN-коду, слід скористатися інформацією, що міститься в PR-коді первинної комплектації. Він дає вичерпні дані для визначення типу дискового гальмівного механізму і основних його компонентів (супорти, диски і колодки).
Що таке PR-код первинної комплектації або код обладнання (Ausstattungsnummer - нім.)?
Це зашифрована повна і дуже докладна інформація про первинну (заводський) комплектації автомобіля. Охоплює як основне, так і допоміжне оснащення. Використовується концерном VAG.
2. PR-код комплектації гальмівного механізму зазначається у відповідному розділі ідентифікаційної таблички авто і на сервісній наклейці.
На автомобілях Volkswagen, в тому числі і на Т4, табличка знаходиться на стійці дверей кабіни праворуч (з боку пасажира) поруч з замком двері.
Сервісна наклейка вклеюється в сервісну книжку (може також надруковано в розділі «Відомості про автомобілі»), а також наклеюється всередині салону:
- до 1996 року сервісна наклейка розташована поблизу передньої стійки (біля лівої ноги водія, поруч із блоком запобіжників);
Рис. 4. Розташування сервісної наклейки Фольксваген Т4 випуску до 1996 року (поруч з блоком запобіжників)
- після 1996 року сервісна наклейка розташована на кришці відсіку запобіжників.
Крім того, на Фольксваген Т4 сервісна наклейка може розташовуватися під капотом (див. рис. 5).
Рис. 5. Розташування сервісної наклейки під капотом Т4
Вид сервісної наклейки представлений на рис. 6. PR-код 1LU - це код гальмівного механізму. В даному випадку це гальмо з плаваючим супортом системи ATE з вентильованим гальмівним диском розміром 280х24 і т. д.
Рис. 6. Сервісна наклейка Т4
2. Варіантів підбору колодок дискових механізмів задніх коліс всього два: для коліс розміром 15" і 16".
3. Колісні диски 16" встановлювалися на автомобілі Фольксваген Т4 починаючи з 1998 року.
4. Для підбору колодок передніх коліс крім розміру колісних дисків потрібно знати:
- VIN-код машини або PR-код первинної комплектації гальмівних механізмів (1LA, 1LP, 1LE, 1LU або 1LB для передніх коліс і 2E2 або 2E3 для задніх коліс);
- оснащення колодок датчиком зносу.
Докладно питання підбору гальмівних дисків і колодок будуть розглянуті в окремих статтях.
Чим продиктоване застосування різних гальмівних механізмів на Фольксваген Т4?
В першу чергу, потужність застосовуваного гальмівного механізму залежить від призначення автомобіля. Більше навантажені машини творці оснащують більш потужними гальмами.
Крім того, автомобілі Т4 однієї моделі, оснащені різними силовими установками, можуть оснащуватися різними гальмівними механізмами. Це відноситься до передніх гальм. Оскільки Т4 – машина передньопривідна, передні гальма у неї навантажені більше. Так, оснащення Т4 більш потужними дизелями 2.5 TDI в процесі рестайлінгу супроводжувалося встановленням на передні колеса більш потужних гальм.
У структурі інтернет магазину Autoto4ka.com.ua окремі компоненти гальм Т4 об'єднані в підкатегорії.
Аналогічно побудована серія статей, присвячених особливостям підбору запчастин гальм Т4. При цьому опис підбору компонентів задніх барабанних гальм Т4 логічно об'єднані в одну статтю.
Запрошуємо автомобілістів поділитися своїм досвідом в обслуговуванні гальм Т4.
З вдячністю приймемо уточнення і критичні зауваження. Сподіваємося з допомогою читачів виправити можливі помилки і неточності.
Слідкуйте за нашими публікаціями!
- Як відремонтувати провислі передні двері на Фольксваген Т4?Стаття присвячена темі реставрації петель передніх дверей Фольксваген Транспортер Т4 з використанням спеціального ремкомплекту. Детально описаний порядок виконання робіт. Кількість ілюстрацій — 14.Повна версія статті
- Балансирний важіль приводу стоянкового гальма Фольксваген Т4 VAG 701711481Стаття - про можливість заміни деталі приводу стоянкового гальма Фольксваген Т4 - балансирного важеля VAG 701711481, який знято з виробництва і більше не постачається.Повна версія статті